S E L A M A T D A T A N G

S E L A M A T          D A T A N G

Super Human

Thursday, August 4, 2011

Entri pertama di bulan ramadhan..

Salam Ramadhan Al-Mubaraq.. ^^

Belum terlambat lagi kan since kite pun baru jek berpuasa beberapa hari.. Yang puasa alhamdulillah, yang sengaja tak puasa, slow2la puasa eyh.. Yang takleh puasa, sabarla, insya-allah sampaila masa tuh nanti.



Aku nak share beberapa pandangan akula kat sini berkenaan bulan Ramadhan yang mulia ni.. Aku ase dah banyak orang cakap pasal ni tapi takpe aku nak cakap jugak..hehe.


Semua orang tau bulan puasa ni adalah bulan 1000 bulan. Orang kata bulan puasa ni semua pintu neraka ditutup dan semua pintu syurga dibuka dan syaitan dan iblis dirantai..wallahua'lam.. (kalau salah betulkan eyh)..


Masa bulan nila orang bekejar nak upgradela, nak topupla...segala macam istilah lagila orang sekarang guna, pahala. Ada yang mengaji Al-Quran, katanya, satu huruf kita baca tuh dah dapat banyak pahala. Solat sunat tarawikh, 8 rakaat ada, 21 rakaat pun ada.. Time nila kite tngk masjid and surau penuh dengan orang ramai, berpusu2 nak tunaikan solat sunat tarawikh. Seronok tengok..


Tapi pernah tak terfikir, bulan lain kite buat x macam tuh? Bulan lain kite bace al-Quran tak? Memangla bulan lain takder tarawikh tapi ada tak kita pergi solat fardhu kat masjid or surau2? Ada tak? Hmmm, renungkanla.


Pk balik nape kite wat tarawikh tiap2 malam..? Nape kite rajin bace al-Quran? Sebab nak pahala kan? Kalau banyak pahala masuk syurga kan? Kita nak ape sebenarnya..renung2kanlah. Kalau solat sunat tarawikh or bace Quran tuh kite wat tak dapat pahala, kite nak wat tak? Jawab sendiri..


Kawan aku pernah kata, orang kita skang buat apa2 pasal agama ni terikut2 perangai masa budak2 dulu. Bagi gule2 baru bleh suh wat keje. Bagi duit raya baru nak puasa penuh..macam tula budak2. Katanya lagi tu resmi kuli, buat kerja dapat ganjaran. Kite ni hamba, hamba Allah, hamba patutnya buat sesuatu sebab tuannya kan, dalam konteks ni sebab lillahita'ala..kerana Allah semata-mata..x mengharap ape2 balasan pun.


Aku takderla kata kalau tak ikhlas bek takyah g tarawikh, bek takyah ngaji..aku cuma nak pesan, betulkan niat tuh. Kalau nak tarawikh, tarawikh sebab Allah. Memang susah, dok pikir pasal pahala jek, pasal syurga..tambah2 bulan puasa ni pahala berlipat ganda kan..lagila. Cuma betulkan niat, kadang2 orang lagi pikir pasal pahala dan dosa daripada tanggungjawab kite sbg hamba Allah.. 


Tu jek nak pesan, betulkan niat. Watlah semua tuh sebab Allah ta'ala.. Kalau betul2 sebab buat kerana Allah ta'ala, sumer solat sunat kite akan wat, x pyh tunggu tarawikh..hari2 pun kite akan baca ayat2 suci Allah, x payah tunggu bulan puasa..hari2 pun kite akan sembahyang di masjid, berjema'ah lebih afdhal.. Betul x? 


Aku tak kata aku bagus cuma ni pandangan aku jela. Orang lain pun mesti ada pandangan sendiri kan. Aku just menyuarakan aje. Apa yang terkilan bila ada member pergi tarawikh pahtu bile taw kite tak gi tarawikh, dia perlekehkan pulak kite ni, pandang serong lagi..macam tarawikh tuh solat fardhu..siap ada unsur2 riak lagi dalam percakapan.. Sedeyh gakla kat sini..abeh pahala dia..sian dia gie tarawikh penat2.. Aku tak tarawikh kat surau or masjid tapi aku wat kat umah jek..cukupla 8, tu yg paling ikhlas aku ase aku leh wat..


Kalau ada yang salah tuh harap dapat betulkan, aku pun tak pakar sangat bab2 ni. Sama2la kita tegur-menegur, muhasabah diri eyh.. Peace.. ^^


Hmmm, renung2kanlah dan selamat beramal..

No comments:

Post a Comment