S E L A M A T D A T A N G

S E L A M A T          D A T A N G

Super Human

Tuesday, May 10, 2011

Apesal sakit perut niii?

Aduiyaaai, sakit perut pule puuunn..!

Smalam aku sakit perut and aku taw da sebab ape.. Smalam makan sambal banyak sangat, da la pedas tahap gaban tapi aku slumber jg makan.. Padanla muke, pahtu sakit perut. Tandanya, pedas tuh melampau sangat, ksian perut aku.

Aku tamaw fokus kat sume jenis sakit perut sbb sakit perut ada bnyk jenis, sakit bese2, sakit juga and sakit giler. Sakit giler tuh bese adalah simptom penyakit2 yang lebih teruk cam stomach ulcer or batu karang. Kite sentuh pasal sakit perut bese jek ye. Apa lagi sebab kita sakit perut?

Meh aku share beberapa fakta yang aku taw.

Makan campur2

Ni kita campur2 makan antara makanan laut and makanan darat dalam satu hidangan. Japgi makan udang, sotong pahtu pi bantai ayam and daging plak (Ishhh, lahapnyer.. XP). Yang ni memg kompem akan sakit perut, rata-rata orangla. Kalau x sakit perut pun, x elok untuk perut since komposisi makanan laut and darat masing2 berbeza. Yela, logikla, da habitat pun lain2. Sunnah rasulullah pun ade juga pesan yang lebih kurang camni, amek satu jek jenis protein setiap kali hidangan.


Sedap2 juga, jangan pi campur ye..

Sedapnya sambal udang! Mak, rindu masakan mak laa.. Huuu..

Angin

Dulu aku kerap jugak kena yang ni sebab makan x tentu and suka tahan lapar. Tapi Alhamdulillah skang da kurang. Bese akan rasa lapar giler tp bile makan x abeh pun. Tu adalah angin punye pasal. Kita akan rase perut kite penuh and kdg2 ase cam nak meletup (over x..hehehe). So, makan ikut time, dalam kuantiti yang berpatutan and jgn tunggu sampai perut lapar giler. Aku slalu camtu dulu and last2 angin naik ke kepala, lagi dahsyat. Skang x wat da, sbb mak aku slalu pantau aku makan ke x..hehehe. Spoilt kan aku? XP

Kalau makan banyak sangat sayur pun boleh juga jadi angin. Yang ni aku x sure sangat tapi ada part of sayur yang akan dihadam oleh perut and akan hasilkan sejenis gas. Kalau banyak makan, banyakla gasnyer. So, bersederhanalah dalam makan pun. ^^

Ketidakhadaman

Selalu jadi? Elelele, bajet budak2 la tu..XP Ni selalu jadi kat budak2 sbb dorang suker makan junk food and x kunyah makanan secukupnya. Orang besar pun boleh jek jadi ni tapi kita masing2 da besar so pandai2la kunyah makanan elok2 supaya senang siket keje perut kite nanti. Sunnah rasulullah pun ada pesan, kunyah makanan 44 kali ke 40 kali ntah, x sure tapi itula pentingnya kunyah makanan. Kdg2 bleh jugak jadi sebab allergik makanan and perut kite xleh terima makanan tuh. Cth kalau ko pi telan buku sbb stress nak exam, memg kompem ko akan kena ketidakhadaman ni ha.. XP

Ishhh, patutla sakit perut, makan tuh x padan ngn saiz badan. U shud pick something on ur own sizela lil buddy.. ^^

Emosi

Hmmm, selalu gak orang cakap ni. Besela kan, kdg2 depress, x senang duduk, stress and macam2 lagila emosi2 yang x stabil, boleh sebabkan sakit perut. Ala, lebih kurang cam 'ada mentega terbang dalam perut' (butterfly in stomach/nerbes), asela macam perut kena geletek. Kalau terlebih emo, mungkin ada naga plak dalam perut tu.. XP

Arghhh, stress2! Sume orang memperKECILkan saya..Wuuu!

Gastrik

Ni jadi kalau suker tahan lapar or makan x tentu hala. Asid dalam perut akan dirembeskan ikut keadaan2 tertentu so kalau kita ikut rutin makan yang betul and tetap, asid tuh pun akan kuar ikut time. Gastrik jadi sebab xder makan yang asid tuh boleh baham so dia baham dinding perut kite, jadila gastrik. Once da dapat gastrik memg susah so jagela perut elok2. Mak aku slalu pesan, makan, makan, makan, jgn  bagi kena gastrik.. Baik, mak!!! Menurut perintah.

Makanan kotor, tercemar, expired and seangkatan dengannya.

Bese ni ada simptom2 tambahan selain sakit perut tapi sbb aku pernah kena aku share jek. Aku pernah sekali kena diarrhea yang teruk plus muntah2 and sakit perut. Mungkin sebab makanan ada somthing kotor cam telur lalat ke ape ke, sape taw kan. Memang xleh bangun. Just make sure air yang hilang dari badan ditopup balik sebab kehilangan air dalam badan yang melampau leh sbbkan kematian. Ye, betul.

Satu lagi, kalau roti da expired walaupun xder kulat mulat, silerla buang eh. Sbb memang kite x nampak tapi mengikut pakar pembuat roti (ecewah, xder citation eh), tarikh tuh memg da bajet bile kulat yang digunakan untuk wat roti tuh mula nak membiak sendiri. Dia dah kluarkan spora (baka or telur dia) time expired date tuh so kalau makan mungkin akan makan skali dengan benda alah tu yang memg x dpt dilihat dengan mata kasar. Kalau makan juga and sakit perut..tanggungla sendiri. So, kalau nak jimat and tanak bazir, abehkanla roti2 tuh sebelum tarikh luputnya. Sekian.

Bnyk lagi tapi ni yang bese kita dengar. ^^

2 comments:

  1. uiks...mentega tu buttercup le...butterfly plak ko bg..brand bru eh??

    haha..ak igt lg..ko pernah warning...klu ko ade 3 bnde ni..jgn tegur ko...
    1. mengantok.
    2.lapar.
    3. ak tk igt..

    tp ko ckp..klu ade salah satu or salah 2..ok lg...klu 3 3 ni ade...mmg ko hangin la..so jgn cbe cucuk sarang tebuan...
    mungkin sbb angin perut smpi kepale la kot eh~

    ReplyDelete
  2. x kesahla, aku yg tulis..akunyer sukela..hahaha..

    ngantok, lapar and penat..hehehe..
    jangan pandang belakang, eh silap, jangan tegur..hahaha..

    ReplyDelete